lördag 30 juli 2011

Kroppslig autonomi - att få välja själv

Att vara beroende av en drog, legal och/eller illegal, kanske inte alltid är oproblematiskt. Men å andra sidan behöver det inte alltid vara negativt och problematiskt. Om en individ är beroende eller missbrukare och ändå fungerar väl, sköter sig själv och hälsan, fungerar socialt, i samhället och i yrkeslivet, hur kan det då vara negativt och problematiskt? Definitionen av beroendet och/eller missbruket, huruvida det klassas utifrån medicinska eller juridiska synsätt avgör graden av problem, farlighet och skadlighet.

Jag åker nykter till jobbet, sköter allt jag ska privat, socialt och samhällsmässigt. Tar sedan några groggar på kvällen eller intar/röker/sniffar/injicerar en (valfri) illegal drog. Varje dag, regelbundet eller sporadiskt. Juridiskt är jag alltid en missbrukare, men om inte tillräckligt många kriterier i DSM IV är uppfyllda klassas jag egentligen inte som missbrukare. Även om vissa kriterier gör att jag klassas som missbrukare enligt DSM IV, så behöver jag nödvändigtvis inte vara det, eller hur? Om jag har BESTÄMT, trots allt vad det innebär - med konsekvenser osv etc, jag vill och väljer själv att inta/röka/sniffa/injicera en (valfri) illegal drog, varje dag/kväll, trots att jag spenderar för mycket pengar, inte umgås socialt osv, är det ju inte fråga om en kontrollförlust.

FASS; Definition av missbruk
Missbruk är när man gång efter gång ställer till det för sig genom att använda en drog. 
Detta beror ju mycket på omgivningen och samhällets inställning till mig som individ. Acceptans och tillåtande - att varje vuxen individ har rätt till fullständig kroppslig autonomi - självbestämmande över sin egna kropp och sitt liv. Självfallet ska inte ditt liv och leverne påverka andras liv negativt i någon större utsträckning.

Beroende är när man inte längre klarar av att styra intaget av en drog.
Jag vill inte styra intaget, jag vill hela tiden när jag intar drogen bli påverkad, jag är medveten om skadorna, riskerna och vad jag missar, förlorar, konsekvenserna av mitt drog(miss)bruk osv etc.

Missbruk (enligt DSM IV)
I det system som tagits fram för att tydligt kunna ställa diagnos på patienter med psykiska besvär (DSM-systemet), ska minst 1 av följande påståenden gälla under en och samma 12-månadersperiod.

1. Att vid upprepade tillfällen ha använt en substans, så att man misslyckats med att klara av sina skyldigheter i hemmet, skolan eller arbetet.
Om jag nu klarar av att sköta mina skyldigheter i hemmet, skolan eller arbetet då?

2. Att ha upprepat bruket i situationer där det medför stora risker för fysisk skada, t ex rattfylla.
Låt oss bara säga för enkelhetens skull att jag inte framför fordon påverkad?

3. Att vid upprepade tillfällen ha haft problem med rättvisan, t ex polisen, på grund av droger.
Hm, ja det är ju inte juridiskt tillåtet med illegala droger, inte ”mitt fel” att polisen jagar mig, eller hur?

4. Att ha fortsatt med drogbruket trots att det givit upphov till återkommande sociala problem pga drogeffekterna.
Men jag kanske inte vill vara social och nykter?! Jag är hellre hemma och intar/röker/sniffar/injicerar en (valfri) illegal drog, än går på after work, eller umgås med vem som helst?

5. Att symtomen aldrig uppfyllt kraven för beroende av drogen enligt vad som krävs, se nedan.

Beroende (enligt DSM IV)
Minst 3 av följande situationer ska gälla under en och samma 12-månadersperiod för att diagnosen Beroende ska slås fast.

1. Det sker en tillvänjning (toleransutveckling), med antingen behov av en påtagligt ökande mängd för att få effekt eller minskad effekt vid ett fortsatt bruk.
Självklart blir jag tolerant, eftersom jag vill och har valt att inta drogen varje dag/kväll eller när jag känner för det.

2. Det uppstår typiska abstinenssymtom eller att bruket fortsätter för att undvika sådana symtom.
Japp, so what? Jag vill och har fortfarande valt att använda droger, fullt medveten om eventuella skador och konsekvenser.

3. Drogen används i större mängd eller under längre tid än man tänkt sig från början.
Jag vill och har valt själv, så varför är detta problematiskt/negativt?

4. Man har ständigt en önskan att minska intaget.
Icke relevant i detta fall, eftersom jag vill vara påverkad!

5. Drogbruket ägnas mycket tid.
Ja, det är intressant med droger, narkotikapolitik etc osv mm. Jämför med idrottare - fotboll, hockey styrketräning, fitness, eller fiskare, jägare, bilentusiaster osv. Min kropp - mitt liv - kroppslig autonomi!

6. Drogbruket påverkar viktiga sociala aktiviteter.
Jag vill och har valt att droga än umgås och vara social?!

7. Drogbruket fortsätter trots kunskap om skadeeffekterna.
Ja det är smällar jag får ta - kroppslig autonomi - allt har risker, se punkt nr 5, mat, sport, bilkörning, hobbies osv. Varför ska just droger ges så mycket fokus och klassas på olika vis i tabeller mm, men inget av det andra uppräknade?

 
Missbruk och/eller beroende är ingenting en myndig person får bestämma över eller avgöra själv! Samhället har satt juridiska lagar, bestämmelser och regler för när och hur en individ kan klassas som beroende och/eller missbrukare. Så oavsett vad du anser själv, hur pass mycket drogen eller drogerna faktiskt inverkar i ditt egna liv, din omgivning eller samhället bestämmer du således inte över själv. Även om du tillhör en av dom som kan sköta ett illegalt drogbruk (vilket de allra flesta kan utan att nånsin få problem med beroende och/eller missbruk) är du fortfarande juridiskt sett en missbrukare. Detta kan få enormt stora och ödesdigra konsekvenser om du upptäcks av polisen eller någon annan myndighet, och kan faktiskt skada dig, din närmaste omgivning även samhället i mycket större utsträckning och långtgående än vad drogen/drogerna någonsin kunnat göra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar